Poprvé v nové práci – jak to zvládnout a udělat dobrý dojem

26. 11. 2018

Všichni se v novém kolektivu chceme dobře začlenit a zapadnout. Nové zaměstnání je pro nás i skvělou příležitostí k budování i mimopracovních vztahů a přátelství. Mít kolem sebe přátelský kolektiv, který nás bude akceptovat je pro celkovou spokojenost v zaměstnání důležité.

Už přišla ta chvíle, kdy za sebou úspěšně máte všechny pohovory a poprvé jdete do nové práce. Pro mnoho lidí to může být stresující, ač se na novou etapu těší. Podíváme se na to, jak první dny v práci zvládnout, nezbláznit se ze všech formalit a zaškolování a ještě k tomu udělat skvělý první dojem.

 

  1. Včasný příchod
    Přijít hned první den do práce pozdě Vám rozhodně nepřidá, chcete snad, aby si o Vás kolegové a nadřízený myslel, že jste nespolehlivý? Samozřejmě se může stát, že pozdní příchod si nezaviníte sami, nicméně se snažte předvídat. Pokud do práce budete dojíždět, vyzkoušejte si cestu do práce v předstihu. Alespoň zjistíte, jaký provoz panuje na cestě do Vašeho zaměstnání nebo jak na sebe navazují spoje a jak jsou obsazené. V den D pak budete mít o starost méně.
  2. Vhodný oděv a důkladný hygiena
    Pokud nastupujete na obdobnou pozici, oblékněte se podobně jako ve Vašem předchozím zaměstnání. Nastupujete-li na zcela novou pozici, či jde o Vaše první pracoviště, zvolte vždy formálnější variantu Vašeho oděvu. Některé pozice mají již z principu předurčený dresscode. V žádném případě neopomeňte důkladnou hygienu, stejně jako v předchozím článku o přípravě na osobní pohovor.
  3. Představení se kolegům
    Je jasné, že první den v práci nebudete, krom personalisty či Vašeho přímého nadřízeného, se kterými jste se setkali na osobním pohovoru, nikoho znát, proto je důležité se s kolegy seznámit, aby věděli, kdo jste a na jaké pozici jste. Úvodní představení by měl provést Váš nadřízený či personalista, avšak ne vždy tomu tak je, proto se nestyďte a klidně kolegy obejděte sami.
  4. Formality
    První den v práci Vás pravděpodobně bude čekat i školení o bezpečnosti práce, podepsání pracovní smlouvy a předání pracovních pomůcek (oděvů či výpočetní techniky). Neváhejte nadřízenému připomenout, že jste např. smlouvu ještě nedostali.
  5. Ptejte se
    Jste noví, nemůžete vědět, co a jak ve firmě chodí – ptejte se. Klidně si dělejte i poznámky, ať se na jednu věc nemusíte ptát vícekrát. Pomůže Vám to se ve firmě rychleji zorientovat a odpadne Vám tak určitá část možného stresu, že nevíte, kde co a koho najdete.
  6. Nemachrujte, buďte zdravě sebevědomí
    Ač můžete mít za sebou již letitou praxi, nikdy nemachrujte. Diskutujte. Nebojte se do diskuzí zapojit, přeci jen nesete si zkušenosti i odjinud. Druhým extrémem machrování a povyšování se je příliš nízká sebedůvěra. Vystupujte skromně s přiměřeným sebevědomím.