Jak na pohovor – jak se připravit a co říkat?
12. 11. 2018
A je to tady, ta chvíle, kdy Vás objevil personalista a zve si Vás na pohovor. Když už máte za sebou tento první úspěch, je vhodné nic nepodcenit a na pohovor se připrav. Jak? To si probereme v dnešním článku.
Základem je upravený zevnějšek a to, jak na prvním osobním setkání zapůsobíte, přestože personalista již na Vaši profesní stránku jistý názor má, první dojem si dotvoří až při osobním setkání. Samozřejmostí by mělo být formální, čisté oblečení, bez vad, upravený účet a u mužů oholené nebo alespoň upravené vousy. Byť pozice, na jejíž výběrové řízení jste zváni, nemusí vyžadovat dresscode, tak ustrojeným zevnějškem můžete u personalisty pouze získat plusové body navíc.
Poté, co jste se s personalistou přivítali a usadili k samotnému pohovoru, je vhodné si připomenout, jak na pohovoru mluvit a odpovídat na otázky, které nám budou kladeny.
Vždy odpovídejte zcela pravdivě, snažte se být upřímní, ale pozor na přílišnou sdílnost, odpovídejte pouze na to, na co se personalista táže a nesnažte se otázky zamlouvat či z odpovědí utíkat, byť by třeba otázka byla nepříjemná, alespoň nebudete působit nedůvěryhodně. Pokud Vám personalista položí otázku, která by Vám byla nepříjemná, řekněte důvod, proč je Vám tato otázka nepříjemná a pokuste se na ni alespoň částečně odpovědět nebo minimálně do té míry, aby se „vlk nažral a koza zůstala celá“. Uveďte k dané otázce pouze fakta, popřípadě odpověď doplňte o Vaše osobní postřehy z dané situace, a co jste si z ní vzali. Sledujte reakci Vašeho protějšku. Drtivá většina personalistů chápe, že ne každý uchazeč neodešel ze svého předchozí působiště bez nějakého sporu či křivdy.
Mějte na paměti, že na pohovor jdete prodat sami sebe a svou kapacitu, avšak nepřijímají nás stroje a tak je potřeba se personalistovi dostat do přízně třeba i tím, že pochválíte a vyzdvihnete to, co se Vám líbí právě na firmě, kterou daný personalista reprezentuje. Uveďte, co se Vám na firmě líbí a proč jste přijali pozvání k osobnímu pohovoru. Na škodu nebude ani doptat se na základní informace o firmě přímo personalisty.
Ve svém projevu se však rozhodně vyhněte vtipům, ironii či sarkasmům. Pohovor je o faktech a každá odchylka od nich by, v očích personalisty, snižovala Vaši profesionalitu.
Mnoho zdaru na pohovorech a správný směr Vaší práci Vám přeje tým Směr Práce.